GADO- GADO
Print dit recept

voor 3 grote of 4 gemiddelde eters
Groenten:

2 aardappelen
100 gr sperzieboontjes, in reepjes van ca. 4 cm
¼ witte kool (Chinese paksoi, spitskool of witte kool) in fijne reepjes (of bloemkool in kleine roosjes):
50 gr. Worteltjes, rauw, in niet te dunne reepjes gesneden, 4 cm lang
150 gr taogé (ontkiemde boontjes, lijkt op alfalfa maar veel dikker)
stuk rauwe komkommer van ca. 10 tot 15 cm, in grote dobbelstenen
eventueel beetje (veld)sla of rauwe spinazie
2 hardgekookte eieren (natuurlijk biologisch)
gebakken kroepoek (cassave of emping; gewone kroepoek is niet vegetarisch)
Eventueel extra: gefruite Indonesische uitjes en/of seroendeng (geroosterde kokos/pinda’s)
ongeveer 200 gram tahoe in dobbelsteentjes (of gekruide roerbaktahoe)

Saus
kleine ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, uitgeperst of heel fijn gesneden
1 theelepel sambal oelek (of wat verse rode peper, gesnipperd zonder zaadjes)
250 gr pindakaas (of 200 gram fijngemalen geroosterde pinda’s)
150 ml melk of kokosmelk (geen santen, te zoet), water mag ook
eventueel citroensap (klein scheutje), niet noodzakelijk maar versterkt wel de smaak
ketjap manis (zoete sojasaus) ongeveer 5 eetlepels
donkerbruine suiker of Gula Djawa (2 volle kleine theelepels) en liefst scheutje gembersiroop

Saus bereiden:
Uitje zachtjes bakken/stoven tot het bruingeel en zacht is (niet bruin bakken). Als u rode peper gebruikt, deze meebakken.
Op het allerlaatst de uitgeperste knoflook toevoegen en heel even meebakken.
(Kokos)melk verwarmen, pindakaas er in oplossen (of gemalen pinda’s er door roeren). Net niet aan de kook brengen. Goed roeren.
Klein mespuntje zout erbij.
Tenslotte de sambal (eventueel), citroensap, ketjap, Gula Djawa of bruine suiker en wat gembersiroop (bijv. uit potje geconfijte gember) erdoor roeren en de saus even aan de kook brengen en al roerend heel zachtjes laten sudderen.
Waarschijnlijk wordt de saus heel dik; doe er dan nog wat water, melk of kokosmelk bij tot hij dik maar niet te stijf is. De ene houd van heel dikke saus, ik heb ze liever enigszins schenkbaar.
Nu de saus even proeven, zo nodig ketjap, zout, suiker, gemberstroop en/of sambal erbij doen.
WEES VOORZICHTIG MET SAMBAL kun je er later nog door roeren.

Eenvoudige pindasaus: pindakaas, sambal, ketjap, bruine suiker, water (of melk) en eventueel heel klein beetje citroensap. Roer dit door elkaar en breng even aan de kook. Te dik: wat vocht erbij. Proeven en eventueel op smaak brengen, zie boven.

Groenteschotel bereiden:
Aardappelen wassen, schillen en in dobbelsteentjes snijden. Net gaar koken, meestal 10 minuten of iets langer, niet te lang..
Boontjes eveneens net gaar koken zodat ze nog knapperig zijn (ongeveer 10 minuten?)
Kool even roerbakken in een beetje olie.
Of de bloemkoolroosjes ongeveer 10 minuten of korter koken (knapperig!)
op papier
Taugé in een vergiet doen en vlak voor het opdienen met kokend water overgieten.
Op een schaal de grof gesneden sla of spinazie schikken.
Daarop de aardappel-blokjes verdelen.
De overige groente erover verdelen. Eventueel de warme, gebakken tahoeblokjes erover strooien.
De taugé erop leggen.
De koude of warme eieren in dikke plakken snijden en op de groenten leggen.

Snelle groenteschotel: neem minder soorten groenten, bijv. kool en/of aardappelen weglaten of gebruik restjes. wel. Of alleen sperziebonen en wortel (met eventueel aardappel).
Taugé is wel belangrijk voor dit gerecht.
Eigenlijk is bijna elke groentecombinatie te gebruiken
Witlof, bieten, spruitjes, boerenkool, rode kool ed. zijn niet geschikt; heel kort gekookte broccoli wel. Hoewel, spruitjes? Misschien.

.
De vrij warme saus er overheen schenken (of apart bij geven),
Versieren met kroepoek
Geef er gekookte rijst bij en eventueel schaaltjes gefruite uitjes en/of seroendeng.
Ik vind zilvervliesrijst niet zo lekker maar neem meestal de zeer gezonde (biologische) “parboiled” rijst. Die is in de schil gekookt en daarna gepeld. Zo blijven de voedingsstoffen in de korrel behouden. Dit is niet hetzelfde als voorgekookte snelkookrijst! Enfin, elke soort rijst is eigenlijk lekker.

Als toetje of erbij eventueel ook de vruchtenschotel Roedjak Manis.

Met dank aan Carla den Brok van de vegetarische kookcursus in Uffelte. DIt gado-gado recept is veel beter dan het mijne, al heb ik het een beetje aan mijn smaak aangepast.

terug naar inhoudsopgave