AARDAPPELSALADE

Print dit recept

Voor 2 personen
Salade
600 gram stevige (biologische) aardappelen of Opperdoezer Ronde
1 middelgrote ui, grof gesnipperd
4 lente-uitjes, in ringetjes van ½ cm gesneden (te vervangen door nog 1 middelgrote ui)
3 hardgekookte scharreleieren, in blokjes gesneden (eieren zijn niet absoluut nodig maar wel lekker)
Eventueel (aanbevolen!) ± 2 volle eetlepels fijngesneden bieslook (desnoods peterselie)
Sausje 1 of 2 (zie onderaan).

Knoflook-notenstrooisel
4 flinke teentjes knoflook, in dikke plakken gesneden (1/2 cm)
Ongeveer 4 volle eetlepels van een mengsel van zonne-, pompoen- en pijnpitten en eventueel grof gehakte noten (hazel- en cashewnoten, amandelen)
U hoeft niet al die soorten pitten en noten te gebruiken
Olijfolie

Bereidingswijze
Kook de aardappelen gaar in ca. 20 minuten (afhankelijk van de soort)
U kunt de aardappelen van tevoren dun schillen of flink schrobben, een beetje onbespoten schil in de salade kan geen kwaad
Maak ondertussen (of vooraf) één van onderstaande sausjes klaar
Bak het knoflook-notenmengsel zachtjes, dus niet te heet, in olijfolie; de knoflook mag niet te bruin worden
Strooi het warme mengsel op een bord, waarop een vel keukenrol ligt (eventueel het vet eraf deppen met nog een vel keukenrol)
Giet de aardappelen af en snijd ze direct in blokjes (wat kleiner dan dobbelstenen)
Giet direct een sausje over de warme aardappelen
Strooi de uien, lente-uitjes en evt. de bieslook erover en meng die er tegelijk met het sausje door
Schep er tenslotte de blokjes hardgekookt ei heel voorzichtig door
Strooi het knoflook-notenstrooisel erover
DE SALADE KAN DIRECT LAUW WORDEN GEGETEN

Naar wens garneren met olijven, gehalveerde radijsjes, plakjes ei.
Wilt u eens variëren, doe dan gehalveerde radijsjes, ontpitte en gehalveerde olijven en eventueel maiskorrels door de salade, maar geen ei. Bedek de salade dan eventueel met plakken ei. Neem geen tomaten, die zijn te nat.
Ook gekookte zomerbietjes in blokjes of kleine tuinboontjes kunnen erdoor (dan geen radijs e.d.).
Je kunt met dit basisrecept dus alle kanten uit.
Is er weinig in huis, alleen aardappelen, uien en eventueel ei (met sausje), liefst met een strooisel, is ook al erg lekker.

Sausje 1: mengsel van 3 volle eetlepels mayonnaise en 2 volle eetlepels magere of halfvolle yoghurt, peper en zout. U kunt natuurlijk ook meer yoghurt nemen of alleen halfvolle mayonnaise, net wat u gewend bent.
Sausje 2: 3 eetlepels olijfolie en 1 eetlepel citroensap (of witte (wijn-)azijn), peper en zout naar smaak. Schud dit mengsel goed door elkaar in een jampotje. Meer saus: de verhouding olijfolie : citroensap blijft 3:1. Dit sausje vind ik lekkerder, maar meer calorieën!

terug naar inhoudsopgave